Vrijwilligerswerk Waddinxveen
Sluiten

5 tips om vrijwilligers te binden:

Tegenwoordig zijn er vrijwilligers in allerlei soort en maten. Waar het vroeger heel normaal was dat een vrijwilliger tientallen jaren vrijwilligerswerk voor een en dezelfde organisatie deed, is er tegenwoordig veel meer verloop. De honkvaste vrijwilliger bestaat nog wel, maar de flexibele vrijwilliger, die projectmatig een klus doet en dan weg is, of de vrijwilliger die na een half jaar iets anders gaat doen, is in opkomst.
De uitdaging om vrijwilligers aan je organisatie te binden wordt hiermee groter. Hieronder 5 tips om vrijwilligers te binden aan je organisatie:

Waardering uiten
Het lijkt vanzelfsprekend, maar iedereen en dus ook de vrijwilliger wordt graag gewaardeerd. Persoonlijk, in woorden maar ook met een uitstapje, een kerstpakket of een verjaardagskado.
 
Luisteren en motiveren
Dit kan op verschillende manieren. Luisteren naar wat een vrijwilliger meemaakt en hoe het met ze gaat. Maar ook luisteren naar wat ze te vertellen hebben over hoe dingen eventueel anders of beter kunnen in de werkzaamheden die moeten gebeuren of idee├źn die ze hebben over de afdeling waar ze werkzaam zijn.
 
Communiceren en registreren
Communiceer duidelijk richting vrijwilligers wat er wel, en wat er niet van ze verwacht wordt. Ook als dingen anders moeten, of nieuwe werkzaamheden. Betrek de vrijwilliger erbij en vraag naar hun mening. Houd structureel aandacht voor deze communicatie door ze bijvoorbeeld te betrekken bij teamoverleg of in een periodiek voortgangsgesprek.
 
Vrijwilligers ruimte bieden
Bied ruimte aan vrijwilligers door ze hun werkzaamheden zoveel mogelijk zelf in te laten delen. Zodanig, dat het past bij hun andere bezigheden.  Ruimte bieden betekent ook: Vraag of ze andere interessegebieden of competenties hebben waarop ze ingezet willen worden. Dit kan prettig zijn voor zowel de organisatie als de vrijwilliger zelf.
 
Scholen
Vrijwilligers doen hun werkzaamheden met plezier en proberen dit zo goed mogelijk te doen. Daarvoor kan het nodig zijn dat ze op onderdelen worden bijgeschoold. Bijvoorbeeld een training Presenteren, of een workshop Gastgerichtheid. Als daar ruimte voor is ontstaat een win win situatie: de organisatie heeft een beter functionerende vrijwilliger en de vrijwilliger kan zich ontwikkelen en houdt commitment met de organisatie.